Alkalmassági vizsgálat

A vállalkozóknak, a cégeknek az érvényben lévő jogszabályok szerint szükséges munkaorvosi vizsgálatot készíttetni, szerződést kötni. 4 kategória létezik a munkahelyi veszélyesség szempontjából: A,B,C,D. “A” a legtöbb, “D” a legkevesebb kockázatot magában rejtő foglalkozás, ennek megfelelően változik a díjazás is. A vizsgálat alapvetően egy komplett belgyógyászati vizsgálat, a munkakörtől függően kiegészítve más és más elemekkel. Az üzemorvosi vizsgálat során dől el, hogy a munkavállaló az adott munkahelyen, az adott munkakörben, az adott egészségi állapotban alkalmas-e a munkakörébe tartozó tevékenységek elvégzésére. Felmérhető, hogy a munkavégzés alatt ért behatások milyen mértékűek, kell-e számolni egészségügyi kockázattal. A vizsgálat kötelező, mellőzése egyes munkakörök esetében akár életveszélyes is lehet. Ez kiegészül a munkahigiénés áttekintéssel, amikor a munkahelyen a körülmények kerülnek feltérképezésre.

Az üzemorvosi vizsgálat célja

A fő cél az, hogy megállapítsák, a páciens általános egészségi állapota és esetleges betegségeinek megléte lehetővé teszi-e az adott munkakör betöltését. A vizsgálat eredménye lehet: alkalmas, korlátozásokkal alkalmas, nem alkalmas és ideiglenesen nem alkalmas.
Nem feltétlenül lesz valaki alkalmatlan, ha valamilyen krónikus betegségben szenved, vagy orvosi kezelés alatt áll, mert a dolgozó alkalmasságát csak a megjelölt munkakörrel kapcsolatban kell minősíteni. Az orvos tájékoztatja a pácienst a munkájával összefüggésbe hozható veszélyekkel, kockázatokról is.