Felnőtteknél mozgásszervi betegségekben, krónikus fájdalom (derék, hát, váll, fejfájás)

A fájdalom megszüntetése

Felnőtteknél nagyon sok esetben a helytelen testtartás, az évek óta izmainkban felgyülemlett feszültség válthat ki izomfájdalmat. Egy rossz mozdulat lehet „az utolsó csepp a pohárban.”

Ilyenkor elsősorban a fájdalmat kell megszüntetnünk, majd kivizsgálás mutatja meg, mi állhat a panasz hátterében. Ha a panaszok megszüntetéséhez gyógyszeres kezelésre is szükség van, azt szakorvosunk állítja be. A mozgásterápia mindig párhuzamosan történik az orvosi felügyelettel.

A fájdalom konkrét helyétől függetlenül minden esetben az egész test tornáztatására van szükség.
Egy derékfájdalom magával vonhatja a nyaki- vagy a hátizmok feszülését, ezért minden izomcsoportnak szüksége van az átmozgatásra. Az izomkontroll módszernek éppen az a különlegessége, hogy a test valamennyi izomcsoportját kezeli, ennek hatékonyságát pedig a gyors eredmények is igazolják!

Az izomkontroll gyógytorna

Az izomkontroll gyógytorna egyéni kezelés formájában történik, ez a legalkalmasabb a panaszok orvoslására. A speciális tornagyakorlatok végrehajtásakor az izomzat megfeszítésével, majd lazításával érjük el az izmok egyensúlyi állapotának visszaállítását és az úgynevezett „izomtudat” kialakítását, melynek eredményeként a testtartás korrigálható.

A kezelés elsődleges célja a fájdalom teljes megszüntetése, és akkor tekinthető sikeresnek, ha teljesen elmúlik a fájdalom, és az ellazult izomzatnak köszönhetően a keringés javulásával a közérzet is sokkal jobb. A kezelés menetét minden esetben a beteg egyéni teherbírása szabja meg.

A mozgásszervi betegségekről

Mozgásszervi betegségnek számít minden olyan probléma, melyek az ízületekkel, illetve az azokat mozgató, összekapcsoló izommal, szalaggal, porccal vagy egyéb szövettel áll összefüggésben. Ezeknek a betegségeknek számos kiváltó tényezője lehet. A mozgásszegény életmód, a sok ülés, az ismétlődő túlterhelés, vagy akár a stressz is.

A mozgásszervi betegségek hátterében leggyakrabban kopás, gyulladás vagy csontritkulás áll. Tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyik legjelentősebb panaszként az ágyéki gerincszakasz problémái jelentkeznek. Gyakori a hát fájdalma, mely gyakran társul fiatal, serdülőkori gerincbántalmakhoz. A nyaki gerinc területéről kiinduló panaszok is már korán, akár 30 év körül kialakulhatnak. A mozgásszervi betegség során jelentkezhetnek akut fájdalmak, melyek a problémától függően 1-2 hónapig tartanak, vagy krónikusak, melyek akár hosszú évekig is elhúzódnak.

A tünetek nagyon változatosak lehetnek, de a fájdalom, a mozgáskorlátozottság és a mozgástartomány beszűkülése szinte valamennyi elváltozásnak a velejárója. Az idő múlásával a természetes öregedési folyamatok és a stresszes életmód tovább fokozhatják a panaszokat. Érdemes tehát a kialakult tünetekkel minél korábban felkeresni orvosunkat, gyógytornászunkat, hiszen az időben elkezdett torna segítheti az állapotromlás megelőzését, lassítását.

Az esetek egy részében öröklött hajlam is állhat a háttérben, ezért ha az egyén családjában már előfordult súlyos mozgásszervi megbetegedés, még tünetmentes állapotban a későbbi problémák megelőzése céljából is ajánlott szakértőhöz fordulni.

Ha már fennáll a betegség érdemes a gyógyszeres kezelések mellett a gyógytornát is igénybe venni, hiszen a torna képes a már beszűkült mozgáspályákat növelni, a már meggyengült izmokat erősíteni és a kötőszövetet nyújtani. Továbbá segít a koordináció fejlesztésében, érzészavarok enyhítésében.

A különböző gyógytornakezelések (McKenzie, Barvicsenko manuál terápia, Terrier lágyrész technikák) mellett, lehetőség nyílik egyéb kiegészítő kezelésekre is, mint például a Kinesio tape (ez egy speciális szalag segítségével történő kezelés), gyógymasszázs, gyógy úszás. Mint minden más kezelés során, a mozgásszervi betegségek esetében is nagyon fontos, hogy az optimális hatás elérése érdekében a gyógytorna egyénre szabott legyen.