A hugyutak gyulladásos betegségei

Lokalizációja szerint két csoportra osztjuk

• Felső hugyrendszeri gyulladás
  • Alsó hugyúti infekciók (hólyaghurut, hugycső-, prosztata-, heregyulladás)

Felső hugyrendszeri gyulladás (pyelonephritis)

Akut és krónikus formája van. A folyamat leggyakrabban un. “felszálló” úton való fertőzés miatt jön létre. Elsődleges kórokozó E. coli. A gyulladás kialakulását és annak súlyosságát részben a kórokozó virulenciája,részben a szervezet pillanatnyi immunállapota határozza meg.

Akut pyelonephritis

Tünetek
Hirtelen fellépő deréktáji fájdalom, gyakori vizelési ingerek, láz, hidegrázás, rossz közérzet, nagyfokú elesettség, hypotonia.

Fizikális vizsgálat
Laboratóriumi vizsgálat: vérkép, süllyedés gyulladásos faktorok, vizelet vizsgálat (üledék, tenyésztés)
Rtg vizsgálat, UH, esetleg CT

Kezelés
Megfelelő antibiotikum adása (vizelet-tenyésztés)

Láz és fájdalom csillapítók
Amennyiben komplikáló tényezők is vannak, fontos ezek megoldása is (ez csak fekvőbeteg intézményekben lehetséges)

Krónikus pyelonephritis

Akut gyulladást követően a vese hegesen gyógyulhat, és ismétlődő akut epizódok veseelégtelenség kialakulásához vezethetnek.

Kivizsgálás: lásd mint akut esetben
Kezelés: sz.e. antibiotikum, de nagyon fontos a megfelelő életmód kialakítása és az esetleges komplikáló tényezők kiiktatása.

Alsó hugyúti injekciók

Hólyaghurut (cystitis)

Elsősorban fiatal nők betegsége. Kialakulásában egyértelműen bizonyított a fekálisgáti-hüvelyi- hugycsövi fertőzési út. Leggyakoribb kórokozó az E. coli, de fiatal nők esetében nem elhanyagolható az STD (szexuális úton terjedő) kórokozók, mint gomba, Chlamydia, Myco-és Ureoplasma,  Trichomonas szerepe sem.

Tünetek
gyakori, sürgető, fájdalmas vizelési ingerek. Csípős vizelet, majd esetleg vérvizelés. A kivizsgálás fizikális vizsgálatból, vizelet-vizsgálatból (esetleg tenyésztés is) áll.

Antibiotikumok adása.
Főleg ismétlődés esetén fontos a profilaktikus kezelés elvégzése (vizelet-savanyítás,
Urowaxom, tőzegáfonya, lactobacillusok hüvelyi alkalmazása)

Húgycsőgyulladás

Mindkét nemben előfordul.

Tünetek
Égő jellegű, főleg vizeléskor jelentkező fájdalom, hugycsőfolyás (ez utóbbi főleg férfiak esetében szembetűnő)

Diagnózis
Hugycsőváladék ill. a vizelet vizsgálata. Hugycsőnyílás, penis megtekitése.
Kiváltásában főleg az STD kórokozók, illetve főleg nők esetében bakteriális fertőzés dominál.

Megfelelő antibiotikum adása

Prosztatagyulladás

50 év alatti férfiak leggyakoribb urológiai megbetegedése.

Hagyományosan a prostatitis kifejezés az igazolható fertőzés miatt kialakult akut és krónikus prostatitist jelentette.
A prostatitis szindróma (mai elnevezése krónikus kismedencei fájdalom) esetén a fertőzés nem igazolható.
Bakteriális prostatitis leggyakorib kórokozója: E coli, Enterococc. Klebsiella, Proteus

Tünetek

Gyakori, fájdalmas vizelés, a vizeletsugár gyengülése
Gáti, hólyagtáji, herezacskót is érinthető