Férfi klimax

A nemzetközi meghatározás szerint 45-59 év közötti férfiak a középkorúak, 60-73 év közöttiek az idősödő férfiak. Az életkor előrehaladtával a tesztoszteron (ez az un. férfi hormon) termelődése csökken. 65 éves korban a tesztoszteronszint kb. harmada a 20 éves korúénak. A hormon szintjének csökkenése következtében a “tesztoszteronfüggő” szervek (idegrendszer, izomzat, csontrendszer, genitaliák, bőr és szőrzet) felépítésében és működésében változások következnek be.

Ennek megfelelően a következő tünetek alakulhatnak ki:

Emocionális instabilitás, viselkedési változások (idegesség, agresszivitás, türelmetlenség, belső feszültség, csökkent koncentrálókészség, alvászavarok, hőhullámok, szédülés, fejfájás)
Csökken az izomtömeg, növekszik a zsír mennyisége, mellmegnagyobbodás alakul ki, a szőr- és hajnövekedés zavart szenved.
A szexuális panaszok és tünetek (libidócsökkenés, merevedési problémák, ejaculatum mennyiségének csökkenése és dinamikája) a legspecifikusabbak és leginkább előtérben állóak.
A prosztata megnagyobbodásával összefüggő vizelési zavarok.

Ezen elváltozásokból létrejövő tünetegyüttest nevezzük férfi klimaxnak.

Diagnózis

Fenti tünetek megléte
Fizikális vizsgálat (maszkulin jelleg csökkenése, szőrzet gyérülése, emlők megnagyobbodása, külső genitáliák megváltozása, prosztata megnövekedése, testmagasság csökkenése)
Laboratóriumi vizsgálatok (ált. vizsgálat+ hormonszint)